POST Arnhem
Janina Frye, Isabella Fürnkäs & Tobias Groot
Voor de tentoonstelling Bridging Borders nodigt P–OST drie kunstenaars uit die zich in hun werk of praktijk bezig houden met de relaties tussen machines of technologie en de mens. In Bridging Borders worden de werken van de deelnemende kunstenaars gesitueerd binnen het denken van Constant Nieuwenhuys. In de tentoonstelling staat de vraag centraal in hoeverre automatisering, machines en technologie de mens vrijheid of gevangenschap geven wanneer ze steeds meer met elkaar verweven raken. Bridging Borders komt tot stand in samenwerking met het projectjaar: Constant 1 0 1 | On Our Means and Perspectives.
Voor Bridging Borders liet P–OST zich inspireren door het idee van een wereld zonder grenzen, zoals dat centraal staat in het project New Babylon van Constant Nieuwenhuys (1920-2005). Als platform dat in een grensgebied opereert, willen we dit idee graag ter harte nemen en streven naar het doorbreken van de grenzen, in ons geval specifiek tussen Nederland en Duitsland. Daarom nodigt P–OST voor Bridging Borders een mix uit van kunstenaars die Duits of in Duitsland gevestigd zijn.
In Bridging Borders worden niet alleen landsgrenzen in vraag gesteld of opgeheven. De kunstenaars en kunstwerken zijn specifiek geselecteerd op hun omgang met de relatie tussen mens en machine. In New Babylon schetst Constant naast de grenzeloze wereld ook een toekomstige wereld waarin de mens door automatisering wordt bevrijd van arbeid. Alle geselecteerde kunstwerken hebben op de een of andere manier te maken met de (mogelijke) impact van technologie, automatisering of vermenging van mens en machine. We hebben kunsthistorica Tessa Kalsbeek uitgenodigd om een contextualiserende tekst te schrijven over hoe de ideeën van Constant zich verhouden tot de gepresenteerde kunstwerken en de ideeën die ze naar voren brengen.