Joeri Woudstra & Audrey Large
Expoplu Experiment: Through the Gate, darkly is een duo-expositie met twee jonge talenten die de expositieruimte van Expoplu in een korte werkperiode transformeerden in een sprankelend, levendig atelier. Een experiment waarin ontmoeting, samenwerking en uitwisseling van elkaars materiaal en werkwijze centraal staan. Vanwege het onvermogen om elkaar fysiek te ontmoeten door COVID-19 zijn kunstenaars Joeri Woudstra en Audrey Large de dialoog aangegaan in een digitale omgeving. Voor deze editie van Expoplu Experiment krijgen Woudstra en Large de vrije hand om binnen de muren van zowel een fysieke tentoonstellingsruimte een nieuw (gezamenlijk) werk te creëren, als in een gedigitaliseerde ruimte van Expoplu. Through the Gate, darkly is te zien van 10 juli tot en met 9 augustus 2020 in Nijmegen.
Joeri Woudstra is een multidisciplinair beeldend kunstenaar en componist uit Den Haag. In zijn werk onderzoekt Woudstra de manier waarop technologische versnelling en de hedendaagse informatiecultuur onze tijdsperceptie en ons collectieve gevoel van generatiemelancholie beïnvloeden. De ruïne- en relikwie-achtige collages die hij creëert resoneren de echo’s van de hedendaagse popcultuur in een toekomstig retrospectief. Woudstra’s werk kijkt naar archiefmomenten van populaire techno-cultuur door ze te herdenken alsof ze in het verleden zijn gebeurd. Door objecten uit hun oorspronkelijke context te halen, ontstaat een specifieke vorm van decontextualisering. Zo simuleert hij een afstand tussen de kijker en het onderwerp. Passieve elementen worden actieve elementen, waardoor de kijker de waarde van een object dat hij nooit heeft geobserveerd kan waarderen en herkennen.
Audrey Large is een Franse ontwerper in Nederland. Op het grensgebied van kunst en design verkent haar praktijk de mogelijkheden van digitale beeldmanipulatieprocessen die worden toegepast op het ontwerp van onze materiële omgeving. Objecten zijn voor haar beelden, en beelden zijn objecten. Of het nu gaat om bewegende, 2D- of 3D-beelden, ze beschouwt zichzelf als een maker van beelden. In een context van exponentiële digitalisering positioneert ze haar praktijk in een interdisciplinaire vorm van ontwerp die digitale cinema gebruikt als een onderzoeksgebied om de ontwerpwijze van objecten te heroverwegen. Large combineert filmtechnieken met productieprocessen van digitaal tot fysiek, in een zoektocht naar objecten die je doen afvragen of ze echt of digitaal zijn. Haar werk probeert de lijnen te vervagen.