POST Arnhem
Daphne Jiyeon Jang, Subashri Sankar, Ágnes Nagy-György, Adilson De Oliveira & Mzoxolo Mayongo van Magolide Collective
Tijdens de Covid-19 pandemie studeerden wereldwijd duizenden kunstenaars af, maar hun werk bleef veelal verscholen achter gesloten deuren en grenzen. Onderwijsinstellingen maakten het afgelopen jaar online afstudeershows en nooit eerder was het zo gemakkelijk om kunstwerken van jonge kunstenaars over de hele wereld te bekijken. Waar de drempel normaal voor velen hoog is om naar internationale kunstacademies af te reizen, was het nu mogelijk om van achter de muren van ons huis mee te kijken door de ogen van een nieuwe generatie kunstenaars.
Gerda van de Glind belicht dit jaar voor Mister Motley kunstenaars uit verschillende windrichtingen, die elk vanuit een andere discipline opereren. Daarbij vroeg zij hen hoe hun werk tot stand is gekomen en hoe zij het hebben ervaren om tijdens een pandemie af te studeren. Natuurlijk is hun werk geen representatieve vertegenwoordiging van een discipline, academie of land. Het zijn slechts geluiden in een zee van nieuwe stemmen. Bij POST laten we een aantal van hen hun (digitale) werk tonen, opdat we hun verhaal alsnog kunnen horen. Waar liggen de wortels van hun werk, hoe kijken zij naar de wereld en wat zien ze aan de horizon gloren?
Adilson De Oliveira (1998, ZA) & Mzoxolo Mayongo (1986, ZA), Magolide Collective (Zuid-Afrika)
Magolide Collective maakt zeefdrukken, video’s, VR-omgevingen en performances. Het zijn veelal nieuwe versies van bekende kunstwerken, waarin alle toeschouwers zich kunnen herkennen. Zo maakten ze bijvoorbeeld een eigen versie van de Sixtijnse Kapel. In ieder werk verweven ze elementen uit de Afrikaanse geschiedenis met elementen uit de popcultuur. Door nieuwe lagen toe te voegen aan een verhaal dat altijd door de overheerser is geschreven, hopen ze dat hun werk kan helpen bij het genezen van de (kunst)geschiedenis. Zo hopen ze dat er meer Afrikaanse kunstenaars worden toegevoegd aan studieboeken over de hele wereld. De eerste abstract expressionist was niet Jackson Pollock - het was Ernest Mancoba.
Magolide Collective studeerde in 2020 af aan de Universiteit van de Witwatersrand, Johannesburg, Zuid-Afrika. Magolide Collective nam in 2021 deel aan tentoonstellingen in het Goethe Instituut in Johannesburg, Zuid Afrika, het Kunstinstituut van Chicago in de Verenigde Staten en tijdens het Afro-Pixel Festival in Dakar, Senegal. Ook is hun werk te zien geweest tijdens de Global Design Graduate Show van I-D in Londen, de Kampala Biënnale in Uganda en in galerie Momo in Kaapstad.
Daphne Jiyeon Jang (1986, KOR / afgestudeerd in Verenigd Koninkrijk)
Daphne Jiyeon Jang maakt grote video installaties waarin ze 3D-animaties, videoprojecten en digitale constructies gebruikt om nieuwe betekenissen te geven aan klassieke sculpturen. Zo maakte ze o.a. ’Babel - The Golden Boy’, een 3D-versie van de toren van Babel. De toren is opgebouwd uit staande versies van Rodin’s denker die langzaam maar zeker één standbeeld omhoog helpen: John Hutchinson’s standbeeld Golden Boy. Het originele standbeeld staat in Edinburgh als toonbeeld van het bereiken van de top. In de sculptuur van Daphne Jiyeon Jang reikt hij maar even in de hoogte, als symbool voor de tijdelijkheid van macht. Door standbeelden letterlijk in beweging te brengen laat de kunstenaar ons niet alleen nadenken over machtsstructuren in het verleden, maar ook in het heden en de tijd die nog voor ons ligt.
Daphne Jiyeon Jang haalde in 2020 haar Master of Fine Arts aan de Universiteit van Edinburgh in Schotland. Haar werk is tentoongesteld over de hele wereld, waaronder de Cite Internationale des Arts in Parijs, Waterfall Mansion in New York, AHAF in Hong Kong en het Art & Design lab in Shanghai. Ook is haar werk opgenomen in verschillende verzamelingen, waaronder het Nationaal Museum van Hedendaagse Kunst in Korea.
Subashri Sankar (1998, IND / afgestudeerd in Singapore)
Subashri Sankar maakt installaties en foto’s waarin zij onderzoek doet naar de rol van voedsel in onze maatschappij. Zo bedekte zij tijdens de lockdown de vloer van haar ouderlijk huis met brooddeeg, zodat het met iedere voetstap werd gekneed. Brood is een van de meest gebruikte voedselproducten ter wereld en daarmee staat het symbool voor veel verschillende lagen in onze samenleving. Voor ambacht, ervaringen, gewoonten en rituelen. Het is een product dat het heden en het verleden met elkaar vervlecht, in recepten die van generatie op generatie worden doorgegeven. Sankar stelt met haar werk kritische vragen over de toegankelijkheid van voedsel: in hoeverre hebben mensen de keuze om hun eigen eetgewoonten te beïnvloeden?
Subashri Sankar studeerde in 2020 af van de Nanyang Academie voor Schone Kunsten in Singapore. Met haar afstudeerwerk won ze o.a. de ‘Best Studentship Award’ en de ‘Cheong Kam Hee Art Prize.’ Werk van Sankar is tentoongesteld op verschillende plekken in Singapore, in een online tentoonstelling vanuit Indonesië en is aangekocht voor het Nationaal Historisch Museum in Singapore.
Ágnes Nagy-György (1995, HUN)
Agnes Nagy-György maakt sculpturen van de grond waar ze zich thuis weet en bevatten daardoor een bijna ongrijpbaar element: tijd. Haar afstudeerwerk bestond uit sculpturen die zij maakte op het platteland waar zij vandaan komt. Hier haalde zij verschillende vormen uit de aarde, waarna zij in een periode van een maand op de voet volgde hoe de natuur ermee aan de haal ging. Zon, wind, water en wortels schoten over haar sculpturen terwijl de kunstenaar toekeek en aantekeningen maakte. Uiteindelijk vond ze precies de juiste plek, tijd en methode om haar afstudeerwerk te kunnen maken. Het bestaat uit twee sculpturen: een bijna letterlijk uit de klei getrokken sculptuur én de negatieve restvorm die in het landschap achterbleef. In beide zijn sporen van de tijd zichtbaar en beide vertellen een verhaal van een jaar dat niemand onbewogen liet
Ágnes Nagy-György studeerde in 2020 af aan de Moholy-Nagy Universiteit voor Kunst en Design, Boedapest, Hongarije. Ze ontving een award voor haar afstudeerwerk en nam deel aan een keramiek symposium in Hódmezővásárhely. Haar werk is deze zomer tentoongesteld op de Hongaarse Keramiek Biënnale en ze werkt momenteel als keramist en is ze onderdeel van het collectief Criminal Craft, dat opereert vanuit Zebegény, Hongarije.
Lees hier Gerda's artikelen voor Mister Motley:
Een Zee van Nieuwe Stemmen II: Agnes Nagy-György en Subashri Sankar
Een Zee van Nieuwe Stemmen III: Roxanne Simone en Emelie Liljebäck