Nijmegen
Soil Life
Stel je de bodem voor als een tapijtwerk van onderling verbonden wezens. Ze leven in lagen als klei, zand, turf, rotsen en andere aardse ingrediënten zoals water en lucht, vermengd met mycelium (schimmels), bacteriën, kleine wormachtige wezens en minuscule bodemorganismen. Deze levende bodem wordt nauwelijks opgemerkt door ons, we weten er niet veel van en we hebben er mogelijk geen emoties bij. Maar elk levend wezen op aarde is (in)direct afhankelijk van dit weefsel vol minuscule wonderen.
Soil Life is een langdurig, artistiek onderzoeksprogramma ontwikkeld door Platform DIS, dat boeren, kunstenaars, wetenschappers en andere levende wezens verbindt met dit aardse weefsel. Deze tentoonstelling deelt de titel en presenteert een open essay over de grond. Het opent nieuwe manieren van leren, voelen, doen en regenereren door af te stemmen op de bodem en het bodemleven. Hier komen verschillende stemmen en verbeeldingen samen om de cruciale rol van de bodem in onze ecosystemen te onderzoeken.
CHRISTINE HVIDT (DK/NL)
Christine Hvidt is een Deense multidisciplinaire kunstenaar gevestigd in Nederland en Denemarken met een brandend hart voor de eigenaardige levensvormen en 'vreemder-dan-menselijke' intelligenties die de aardse ecologieën bewonen. Christine herpositioneert de 'mens' binnen de rizomatische verwikkeling van de algehele levensgemeenschap en verkent de omstandigheden voor respectvolle, nederige en intieme verbindingen met de ruimtes waarin we ons bevinden, onze medebewoners en de complexe onderlinge afhankelijkheden van het leven. Deze verbindingen worden gemaakt door op belichaming- en technologie gebaseerde artistieke situaties en experimenten die zich situeren tussen poëzie, kunst, onderzoek, wetenschap, technologie, bioakoestiek, performance, audio(visueel)- en relationeel werk met ecosystemen en het leven daarin. Christine heeft een BA in Art and Technology (Aalborg University, DK) en een MA van de Artscience Interfaculty (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, NL).
DR. MASHARU (RU/NL)
masharu (hen/hun) is een aardeter en een aardliefhebber, een oprichter van het Museum of Edible Earth. Het Museum of Edible Earth brengt een verzameling eetbare bodems van over de hele wereld samen. Het museum nodigt het publiek uit om hun kennis over voedsel en culturele tradities te herzien door creatief te denken. De projecten van masharu combineren wetenschappelijk onderzoek met een persoonlijke benadering en culturele praktijken.
In 2011 behaalde masharu een PhD in wiskunde en studeerde cum laude af aan de Fotoacademie Amsterdam. In 2013-2014 nam hen deel aan het artist-in-residence programma aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. In 2018 was masharu artist fellow aan het Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS-KNAW).
masharu's artistieke en wetenschappelijke werk is in meer dan 30 landen geëxposeerd, vertoond en gepubliceerd. Dit op locaties en evenementen als het Word Soil Museum in Wageningen, Ars Electronica Center in Linz, Modern Art Museum in Yerevan, African Artists’ Foundation in Lagos, Spanish Cultural Centre in Guatemala City en het World Design Event in Eindhoven. Het werk van masharu wordt ondersteund door het Mondriaan Fonds.
Compost as Superfood is een project van masharu studio (Dr. masharu, Sil Zeigarnik en anderen). Het wordt ondersteund door Bodemleven (programma geïnitieerd door Platform DIS en Stichting Bodemzicht ), European Media Art Platform, Ars Electronica en Stimuleringfonds Creatieve Industrie.
SANNE VAASSEN (NL)
Sanne Vaassen onderzoekt in haar artistieke werk de vloeiende transitie van materie en fenomenen, zoals de cyclus van water, de transformatie van bomen gedurende de seizoenen en de evolutie van taal. Centrale thema's in haar uiteenlopende werken zijn dus tijd en veranderingsprocessen. Vaassen's werk heeft daarmee raakvlakken met andere disciplines zoals ecologie, geografie, geschiedenis en antropologie. Haar werk was eerder te zien in verschillende groeps- en solotentoonstellingen in binnen- en buitenland, waaronder het Bonnefantenmuseum (Maastricht), SALTS (Basel), Unit 1 Gallery (Londen) en 601Artspace (New York). Ze was ook resident aan de Jan Van Eyck Academie in 2014-2015.
HELEN WEERES (NL)
Helen Weeres (hen/hun) heeft een achtergrond in poëzie, Literary & Cultural Analysis en Gender & Sexuality Studies. Helen heeft een fascinatie voor (vergeten) folklore, heidense tradities en het kantelen van het antropocentrisme. Haar werk als maker varieert van poëzie (performances) tot het ontwerpen van rituelen en de instrumenten die nodig zijn om deze uit te voeren. Deze rituelen nodigen deelnemers uit om na te denken over hun relatie met hun ecosysteem en om ecologisch actief te worden in plaats van antropocentrisch passief. In het verleden maakte Helen deel uit van het oprichtersteam van het intersectionele feministische collectief PISSWIFE en van het interdisciplinaire performancecollectief Mot. Op dit moment is Helen onder andere writer-in-residence in het Vlaams-Nederlands huis voor cultuur en debat deBuren.