Nijmegen
Mikhail Tolmachev
Mikhail Tolmachevs nieuwe bewerking van de meerkanaals video-installatie The Feat daagt de door de staat gelegitimeerde en gesanctioneerde vormen van geweld uit. Dit doet hij door de interregionale militaire geschiedenissen die in musea worden gepresenteerd aan de orde te stellen. In dit complexe werk bevraagt de kunstenaar de ambigue invloed van beeldende en talige verhalen over hedendaagse oorlogen op ons perspectief op een veiligere en redelijkere toekomst.
In zijn langdurige artistieke onderzoek richt Tolmachev zich op een oorlogsdiorama dat één van de hevigste militaire veldslagen tijdens de Tsjetsjeense oorlog (2002) uitbeeldt. Het wordt momenteel tentoongesteld in het Airborne Forces Museum in Ryazan, Rusland. Om de manipulatieve aard van de Russische imperiale en nationalistische geschiedschrijving te belichten, en om de wisselwerking tussen oorlogskunst en het maatschappelijk middenveld te onderzoeken, heeft de kunstenaar The Feat ontwikkeld. Daarin deconstrueert hij de creatie en presentatie van het diorama in het museum. Door gebruik te maken van documentaire beelden, archiefmateriaal, 3D-modellering en performance werpt de kunstenaar licht op de constructie van een militaire mythologie die leidt tot een politiek heden. Hij stelt vraagtekens bij begrippen als heldhaftigheid, toewijding en zelfopoffering die opzettelijk werden gebruikt in het diorama om de staatspropagandamachine van brandstof te voorzien. Dit ondanks het feit dat ze overduidelijk afwijken van het feitelijke bewijs. Het werk gaat ook in op urgente hedendaagse kwesties door de nadruk te leggen op de continuïteit tussen de Tsjetsjeense oorlog en de grootschalige oorlog in Oekraïne, die regionale spanningen aanwakkert en bijdraagt aan wereldwijde militarisering.