Synchronic Spaces - Volume 3: Street View
Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek betreedt de openbare ruimte!
Wanneer Nijmegen volstroomt met Vierdaagse-wandelaars en mooi weer-genieters, is ook Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek buiten te vinden. Met vier projecten, alle ontwikkeld door jonge grafisch ontwerpers, voorziet zij zelfs in geheel nieuwe, alternatieve wandelroutes.
Waar begint openbare ruimte? Is openbare ruimte toe te eigenen? En op welke manieren wordt zij waargenomen? Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek doet deze zomer een poging dit niemandsland van iedereen op kritische en verassende wijze te verkennen.
Voor het derde deel uit de tentoonstellingsreeks Synchronic Spaces zet Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek het onderzoek naar de relatie tussen ruimte en tentoonstellen voort in de publieke, stedelijke ruimte. De openbare ruimte wordt met name verkend door (grafisch) vormgevers, een beroepsgroep die gewoonlijk werk vervaardigt in opdracht.
De Paraplufabriek deed een landelijke oproep aan grafisch vormgevers om projecten in te dienen, waarin zij op een eigenzinnige manier de openbare ruimte benaderen. Uit een veelheid aan reacties zijn een viertal projecten geselecteerd die vanuit originele invalshoeken de publieke omgeving verkennen.
Toch is er ook een opvallende overeenkomst tussen de projecten. Alle kunstenaars baseren zich namelijk op een specifieke route die de openbare ruimte doorkruist. De focus ligt op de publieke ruimte in Nijmegen, maar ook het openbare terrein in andere steden wordt in kaart gebracht.
Op die manier voorziet Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek deze zomer de stad Nijmegen van geheel nieuwe (wandel)routes, met o.a. een trektocht langs de minder geslaagde toepassingen van ruimtelijke ordening in het centrumgebied, en een audio-tour die de aandacht vestigt op de overdaad aan visuele communicatie in de stad.
Maar eveneens wordt een verslag getoond van een opmerkelijke wandelroute die juist door de vormgevers zelf wordt gelopen in respectievelijk Rotterdam en New York, waarmee op deze wijze het kleiner worden van de wereld gedemonstreerd wordt. Tenslotte zal ook een mobiele kiosk een eigen route door Nijmegen afleggen, die over de activiteiten van Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek en Volume 3 / Street View in het bijzonder informeert.
Deelnemende grafisch vormgevers zijn: Bart van Haren (Breda) en Miriam Fuselier (Nijmegen), Katrien Ligt (Dordrecht), Loes van Esch (New York) en Simone Trum (Rotterdam) en Atelier 152; Joris Budel (Rotterdam) en Yorick de Vries (Nijmegen).
Hoewel Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek zich tijdens de zomermaanden grotendeels buiten manifesteert, blijft haar tentoonstellingsruimte aan de Van Oldenbarneveltstraat ook geopend voor publiek. Deze ruimte zal fungeren als startpunt voor de wandelroutes. De benodigde plattegronden zijn er verkrijgbaar en de audio-tour kan er gedownload worden op een zelf mee te brengen mp3-speler of mobiele telefoon met audio-aansluiting. Ook zal er documentatie over de diverse projecten te vinden zijn en zal de ruimte dienst doen als atelier en ontmoetingsplek.
Volume 3 / Street View is vanaf 16 juli tot 3 september door iedere geïnteresseerde bezoeker, als wel door iedere nietsvermoedende toevallige passant te bezichtigen.
23 juli: Opening Volume 3 / Street View: 20.00 uur
Openingstijden: donderdag t/m zondag 13:00 – 17:00 uur
3 september 20.00 uur: Finissage
Bart van Haren (Breda) en Miriam Fuselier (Nijmegen) focussen op de gaten en minder geslaagde toepassingen van ruimtelijke ordening in het centrumgebied van Nijmegen.
Een grote hoeveelheid blindentegels leidend naar twijfelachtige bestemmingen, verdwaalde wegmarkeringen en een zeer eigenaardig geplaatst trapje, komen samen in een wandelroute die door deze ontwerpers is ontwikkeld. De route biedt een aandachtig en humoristisch perspectief op de vergeten plekken in de openbare ruimte, welke zichtbaar worden gemaakt door specifiek geplaatste posters. De route beslaat het gehele winkelcentrum, en valt vanaf iedere aangegeven locatie te starten.
Katrien Ligt (Dordrecht) richt zich als grafisch ontwerper op de overdaad aan visuele en tekstuele communicatie waarmee de openbare ruimte wordt volgehangen. Niet door hier nog een schep bovenop te doen, maar juist door het drukwerk in te ruilen voor een niet-materiële vorm van communiceren; namelijk geluid. Ligt heeft een audio-tour samengesteld die wandelaars langs een variërend (rand)stedelijk landschap leidt, waarin de aan- en afwezigheid van reclame en dergelijke vormen van grafische toepassingen in de publieke ruimte, letterlijk wordt besproken. Op deze wijze vestigt zij de aandacht op alle visuele boodschappen die je veelal ongemerkt binnenkrijgt.
Loes van Esch (New York) en Simone Trum (Rotterdam) bevinden zich momenteel zo’n 6000 kilometer van elkaar, maar toch blijkt deze afstand zeer relatief door nieuwe media als skype en Google Earth. Het kleiner worden van de wereld, en de daarbij gepaard gaande inwisselbaarheid van plaats, willen zij demonstreren door het uitwisselen van hun dagelijkse routes door hun respectievelijke stad. Door instructies m.b.t. richting en afstand, doorkruisen zij hun steden met de wandelroute van de ander, waarbij de verschillen en overeenkomsten in ervaringen, ontmoetingen en waarnemingen worden gedocumenteerd. Dit groeiend verslag wordt vervolgens getoond op wederom een andere plek op de wereld; namelijk in de tentoonstellingsruimte van Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek.
Atelier 152; Joris Budel (Rotterdam) en Yorick de Vries (Nijmegen) vormen de vaste vormgevers van de gehele Synchronic Spaces-reeks, waarvoor zij de PR op zeer autonome wijze benaderen.
Hun eigenzinnige werkwijze kenmerkt zich doordat hun acties de grenzen tussen promotie en zelfstandige vormgeving, drukwerk en objecten vervagen. PR wordt kunst. Een werkwijze die voor Synchronic Spaces – Volume 3 zijn voorlopige mijlpaal vindt in een mobiele kiosk/reclamezuil.
Deze verrijdbare miniatuur-Paraplufabriek vormt een vrijplaats voor Kunstenaarsinitiatief Paraplufabriek om over haar activiteiten te informeren en inlichtingen over de verschillende projecten die deel uit maken van Volume 3 te verspreiden.